Kształcenie słuchu - klasy I-III


Proszę o utrwalenie wiadomości z Kształcenia słuchu na stronie www. dur-moll.pl
kl I,II,III - nazwy dźwięków na pięciolinii, rozpoznawanie trójdźwięków major i minor w postaci zasadniczej. Interwały:
kl I - 1,8,2,2>,4,5,
kl.II - 1,8,2,2>,3,3>,4,5,
kl.III wszystkie oprócz 4< i 5>

Natalia Ostrowska

Rytmika - klasy I-III


Drodzy uczniowie klas 1-3.

Witam po dłuższej przerwie.
Chciałabym zaprosić Was do zabawy z rytmem.
Jeżeli macie możliwość, chęci i czas sprawdźcie poniższe linki.
Zadanie rytmiczne na ten tydzień polega na wyklaskiwaniu rytmu, który pojawi się na ekranie. Każdy takt należy powtórzyć cztery razy. Jeżeli nie wiesz jak wykonać podany rytm, nie martw się, to tylko zabawa. Masz też podpowiedź w postaci podkładu, który słychać w tle. Jeżeli poradzisz sobie z tym zadaniem sprawdź się w kolejnej rundzie!Pamiętaj o głośnym liczeniu, tak jak robimy to na rytmice. Wszystkie przykłady są w metrum 4/4.
Mam nadzieję, że wiesz do ilu trzeba policzyć :)……….oczywiście do 4 !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dobrej zabawy i POWODZENIA!!!

Linki:
Klasa I

Klasa II i III
A na koniec...dość siedzenia przed komputerem. Trzeba się trochę rozruszać :)Moje ulubione zadanie z body percussion. Ja już potrafię, spróbuj też, podejmij wyzwanie!!!
Wszystkie podane linki są w języku angielskim. Myślę, że bez problemu zorientujecie się o co chodzi (nawet bez znajomości języka). Przesłane zadania są na cały tydzień, nie musisz wykonać je jednego dnia. Rozłóż sobie pracę.

Do przyszłego tygodnia,
ściskam Was mocno,
Magda Siring, nauczycielka rytmiki

Drodzy uczniowie klas IV - VI !!!

Witam Was bardzo serdecznie po długiej przerwie: Mam nadzieję, że zostajecie w domach i wychodzicie tylko na spacery. Dbajcie o siebie!!!
W takim czasie jaki mamy zadbajcie też o siebie nawzajem: lekcje starajcie się przerabiać samodzielnie - przeprowadzę Was krok po kroku przez kolejne zadania.
Siadając do zadań bardzo proszę, abyście mieli przed sobą zeszyty do kształcenia słuchu i zeszyt do audycji muzycznych.
W każdym zeszycie zapiszcie datę i temat zajęć. Jest to ważne, ponieważ część zadań wykonacie w zeszytach, inne na kartach pracy, a jeszcze inne prześlecie bezpośrednio do mnie.
Kontakt ze mną: codziennie dyżur w godzinach od 17-18, telefonicznie lub przez WhatsApp. Jeśli chcecie tak zwyczajnie pogadać w grupach - zwłaszcza szósta klasa to zapraszam 😛 Anna Zatwarnicka tel. 605980102.
Kochani dyplomanci: będziemy pracować podobnie, jednak z tą różnicą, że nasz kontakt na WhatsApp będzie poszerzony o jeszcze inne działania.
W najbliższym czasie powtórzymy i utrwalimy wiadomości z kształcenia słuchu i audycji muzycznych.
Pod każdą lekcją: zadanie dla chętnych… 😀
Życzę Wam i Waszym rodzinom dużo zdrowia, pamiętajcie, że na odpoczynek jeszcze przyjdzie czas, a ja już się cieszę na moment powrotu do szkoły, bo szkoła to fajna i dobra część naszego życia. Tęsknię za Wami, za moimi Koleżankami i Kolegami, za dźwiękami instrumentów rozlegającymi się na korytarzach i w klasach, za tym wszystkim co sprawia, że szkoła tętni życiem 😀

Klasa IV
AUDYCJE MUZYCZNE, 2 kwietnia
Temat: Powtórzenie wiadomości o melodii i rytmie.

Zebrałam tu najważniejsze informacje
1. Melodia:
• kantylenowa czyli śpiewna, spokojna https://youtu.be/E7gdm0YLx6c
• figuracyjna składa się z wielu szybko zmieniających się dźwięków, oparta na gamach, pasażach https://youtu.be/MW8asBxO4oI https://youtu.be/vtAu7xkwNjQ

Przesłuchajcie dwóch różnych wykonań i dwóch różnych opracowań.
Które robi na Was większe wrażenie i dlaczego?

• deklamacyjna- bardzo zbliżona do ludzkiej mowy, występuje w operach jako recytatyw https://youtu.be/YVlw_l5xnNI
• ornamentalna: z ozdobnikami (ornament =ozdobnik), np.: tryle, mordenty, przednutki długie i krótkie https://youtu.be/0UjPVi8AdsM

I jeszcze krótka powtórka z rytmu:

2. Rytm - notujemy przy pomocy wartości rytmicznych i pauz.
• Swobodny- w niektórych utworach muzycznych , najczęściej okresu średniowiecza-chorał gregoriański, lub w muzyce współczesnej , możemy trafić na rytm, który nie posiada metrum, nie ma konkretnych wartości i kresek taktowych https://youtu.be/5u7jTuDBgA4 oglądając zwróćcie uwagę na zapis chorału gregoriańskiego
• Ustalony: jest w większości utworów muzycznych: ma metrum, podział na takty, wartości rytmiczne

Wszystkie utwory, które słuchaliście wcześniej, mają rytm ustalony.

A teraz krótkie zadanie, odpowiedzi zapiszcie w zeszytach ustalcie metrum następujących utworów:

https://youtu.be/O192eo9zbT4
https://youtu.be/WPjNphbbla0

Dla chętnych: Przesłuchaj jeszcze raz przykład muzyczny z melodii kantylenowej i figuracyjnej. Namaluj to co słyszysz, tak jak czujesz i jak podpowiada Ci wyobraźnia…
Pracę wykonaj w zeszycie , lub na kartce i schowaj…
Zrób zdjęcie i prześlij do mnie.

KSZTAŁCENIE SŁUCHU.
Proszę, zrealizujcie następujące polecenia:
1. Przypomnijcie sobie wierszyki na kolejność gam. Użyjcie dłoni, tak jak ćwiczymy na lekcjach.
2. Wymieńcie same nazwy gam durowych z krzyżykami.
3. Wymieńcie same nazwy gam durowych z bemolami.
4. Skorygujcie, jeśli trzeba wasze odpowiedzi z wiadomościami w zeszytach.
5. W zeszytach z pięciolinią do ćwiczeń zapiszcie gamy do trzech znaków przy kluczu i zaśpiewajcie je nazwami literowymi, pamiętając o przenośnikach oktawowych.
6. Do każdej gamy zaśpiewajcie trójdźwięk.